Heimwee? Bezoek het museum online!

Gesloten of niet, NAVIGO-museum blijft open voor alle geïnteresseerd publiek! Klik jezelf een gepersonaliseerd museumbezoek door onze virtuele gebouwen, of laat je leiden. Onderweg vertellen we diverse verhalen bij opmerkelijke objecten en bijzondere scènes.

Beleven buiten de museummuren!

La pêche aux crevettes à cheval est un métier séculaire qui consiste à attraper des crevettes à dos de cheval de trait brabançon/belge.

Op de brede stranden van Koksijde en Oostduinkerke zijn ze een bekend zicht: onze strandvissers. We zien ze bezig met verschillende soorten netten en op alle mogelijke momenten van de dag. Wie zijn ze, wat doen ze en waarom? De garnaalvissers te paard zijn de bekendste. Maar de Noordzee, met haar eeuwig wisselende spel van eb en vloed, maakt veel verschillende vormen van strandvisserij mogelijk. We geven je graag een overzicht. Van kruwen over ‘netjes leggen’ en hengelen tot aasdelven: tijdens je volgende strandwandeling zie jij duidelijk het verschil.

L'auberge hyper sympa du musée ! Le café reste ouvert pendant les travaux.

Het Erepark der op zee gebleven vissers is een belangrijk onderdeel van de museumsite. Zoals de naam doet vermoeden, brengt het een hulde aan de Vlaamse vissers die in zee zijn achtergebleven.

Potvis Valentijn

Het is nog even wachten tot het skelet van potvis Valentijn zijn finale rustplaats krijgt in het museum. Maar ondertussen brengt Penelope Deltour de walvis tot leven op de grote raampartijen bij het binnenplein van het NAVIGO-museum.