trotse burgemeester met bemanning
Günther Vanbleu, burgemeester van Koksijde Marc Vanden Bussche en schipper Peter Dezutter

Het gemeentebestuur van Koksijde kocht het houten vissersvaartuig N.116 Nostalgie aan en plant vanaf 2024 bezoekers te ontvangen aan boord, zowel in de haven als voor rondvaarten. Het schip, dat wordt uitgebaat door het team van NAVIGO Visserijmuseum, heeft haar thuishaven in Nieuwpoort. Momenteel ondergaat het schip grondige onderhoudswerkzaamheden alvorens terug in de vaart te komen. Tijdens de maand van de garnaal in Nieuwpoort kan het publiek het schip voor een eerste maal bezichtigen.
In de maand oktober zal het schip tweemaal in de spotlights staan. Het is te bezichtigen aan een ponton op 8 oktober bij het hoogwater bij de vismijn van Nieuwpoort, tussen 9 en 11 uur. Verder wordt het schip een stop in de vertelwandeling in de avond van 21 oktober. Nog steeds nieuwsgierig naar de N.116 Nostalgie? Houd dan de avond van 16 november vrij in je agenda! Tijdens een lezing in Estaminet De Peerdevisscher vertelt schipper Peter Dezutter wat er allemaal komt kijken bij de restauratie van zo’n schip. Meer informatie op de website navigomuseum.be.
N.116 Nostalgie: bijzonder vissersvaartuig
De N.116 Nostalgie werd in 1961 gebouwd bij scheepsbouwer De Graeve. Het is een van de laatste houten vissersvaartuigen die aan de Belgische kust werd gebouwd. Vandaag is voor deze houten schepen weliswaar geen plaats meer in het visserijbedrijf. Het scheepstype, een kotter, gaat terug op een zeilschip dat bekend stond om zijn snelheid uit de 18de en 19de eeuw. Aan de Belgische kust zijn er inmiddels geen commerciële houten vissersboten meer te zien. De houten constructies zijn vervangen door stalen rompen en de weinige houten schepen die nog rondvaren, worden vooral in de pleziervaart gebruikt. Grotere, met krachtige dieselmotoren uitgeruste stalen vaartuigen bepalen er nu het tempo.
De Nostalgie is een heel concrete illustratie van het harde vissersleven. De rudimentaire voorzieningen aan boord schetsen een treffend beeld van hoe de vissers leefden en werkten. In de kajuit liggen de krappe slaapbakken vlak bij de motor. Comfort was dus zeker geen prioriteit bij het ontwerpen van deze schepen.
Terug in de vaart: bijzonder project
In het najaar van 2022 kocht de gemeente Koksijde het houten visserschip N.116 Nostalgie. Het doel is om vanaf 2024 publiek aan boord van de garnalenkotter te ontvangen, zowel voor bezoekjes aan het ponton, als voor havenrondvaarten en demonstraties van visserij op zee. “Het doet ons bijzonder plezier
dat we voor dit project kunnen rekenen op een constructieve samenwerking met het gemeentebestuur van Nieuwpoort. Zij nemen o.a. de bouw van een nieuw ponton voor het schip op zich. Onze collega’s van NAVIGO Visserijmuseum werken vlot samen met de verantwoordelijken van de haven van Nieuwpoort” zegt burgemeester van Koksijde Marc Vanden Bussche”. “Dit schip is zo’n uniek stuk varend erfgoed dat we vanuit gemeente Koksijde ons best willen doen om het met veel liefde te bewaren voor de toekomst” vult schepen voor Cultuur en Erfgoed Stéphanie Anseeuw aan.
Het restauratiedossier werd opgestart om het schip in haar oude glorie te herstellen. Zo werd de elektriciteit vernieuwd en is het kompashuis gerestaureerd. De komende maanden komt het schip op het droge om de romp te schilderen met gewone en aangroeiwerende verf, worden de naden tussen de planken gedicht met touw (kalefateren). Ook het meubilair in de kajuit, het visruim en het dek worden dan onder handen genomen. In een later stadium worden metalen stukken zoals de katrollen en de lieren onderhouden en wordt het schip voorzien van vistuig, zodat de Nostalgie opnieuw kan vissen. Verder wordt de motor nagezien en krijgt het schip alle benodigde apparatuur om op een veilige manier te kunnen uitvaren.
Het schip is erkend varend erfgoed. Agentschap Onroerend Erfgoed is dus een belangrijke partner. Voor de werken die binnenkort gepland staan, werd een onderhoudspremie toegekend. De werken die nog op stapel staan, zijn opgenomen in een beheersdossier waardoor mogelijks ook een deel van die kosten mee wordt gedragen door de Vlaamse Overheid.
Aanvullend
Bijzonder wist-je-dat-je: de Nostalgie kan dan wel nog niet uitvaren, ze was wel heel prominent aanwezig op de laatste garnaalstoet. De technische diensten van Koksijde maakten een rijdende replica als stoetwagen voor de garnaalstoet. Ondertussen werkt het team van NAVIGO Visserijmuseum achter de schermen druk aan de opening van een volledig nieuw museum in september 2024.