schets nieuw depot

In de Pastoor Schmitzstraat verrijst een nieuw depotgebouw. Dit pand zal in de eerste plaats dienst doen als veilig onderkomen voor de NAVIGO-collectie. Niet alle stukken worden in de permanente collectie getoond aan het publiek.

De huidige standaarden voor een professioneel behoud en beheer van museale objecten vragen om een modernere infrastructuur.

kijkdepot

De klimatisatie van een depotruimte is cruciaal: korte termijnschommelingen van de temperatuur en relatieve vochtigheid moeten vermeden worden. In het ontwerp van de nieuwe NAVIGO-depotruimte werd gekozen voor een opvallend duurzaam concept, genaamd het “Denemarken-model”. Dit betekent dat de depotruimte niet verwarmd of gekoeld zal worden. De wanden worden sterk geïsoleerd, maar de vloer niet, waardoor al te grote temperatuurschommelingen worden gedempt. Het resultaat: een duurzame ruimte, met lage investerings- én energiekosten. Een win-win dus. Vanuit het aanpalende kijkkabinet zullen ook bezoekers trouwens een mooi zicht hebben op de museumcollectie in het depot.

kooktheater

Naast het bewaren van het materieel erfgoed van het NAVIGO-museum, zal dit nieuw gebouw ook dienst doen om het immaterieel erfgoed van de visserij verder te borgen. Er wordt namelijk ook een demonstratiekeuken voorzien. Hier zal de kunst van het kuisen, verwerken en bereiden van vis doorgegeven worden aan het publiek. Workshops door topchefs en in samenwerking met de hotelschool Ter Duinen staan dus op stapel.

Het is echt de bedoeling dat dit project er ook is voor de volgende generaties. We werken daarvoor heel fijn samen met Bert Haerinck van architectenbureau HAVANA uit Gent. Hun ontwerp, zowel het nieuwe depotgebouw als de nieuwe museumvleugel met de potvis, zijn van een bijzondere schoonheid.

Stéphanie Anseeuw, schepen voor o.a. Cultuur en Erfgoed
garnalenhuisje

En om vis te roken of vers gevangen garnalen te koken, kan men terecht in het tuintje met buitenhaard. Het hele gebouw wordt ten slotte gekroond door een ‘ooievaarsnest’, waar de extra kantoorruimte, bibliotheek en vergaderruimte komen. Deze ‘penthouse’ zal een prachtig overzicht bieden over de hele museumsite. Dat wordt ongetwijfeld indrukwekkend.